5

Trangia

En pigg 93-åring som ständigt utvecklas

 

Friluftsfolk har älskat deras produkter i över 90 år och deras varumärke har blivit synonymt med stormkök. Idag används Trangiakök över hela världen och produkterna utvecklas ständigt. Hjärtat i verksamheten är fabriken i Trångsviken, där allting började 1925.

Redan 1925 grundades det familjeföretag som skulle komma att bli synonymt med stormkök och matlagning utomhus – Trangia. Till en början tillverkade Trangia hushållskärl i aluminium. Men när svenskarna fick fler semesterdagar, i början på 1930-talet, ökade efterfrågan på campingutrustning och Trangia valde att fokusera på att utveckla just campingkök. Ett smart val skulle det visa sig.

Än idag tillverkas alla Trangias produkter i Sverige, i samma by där grundaren John E. Jonsson en gång startade verksamheten – Trång. En by vars namn även gett namnet till företaget. Trangia är en omskrivning av Trång, utan cirkeln över å och med tillägget ia som ”i aluminium”.

- Övriga i outdoorbranschen har vanligtvis sin produktion utomlands men för oss fungerar det fint att ha den här i Trångsviken, eftersom produktionskostnaden
faktiskt är en ganska liten del av vår totala kostnad. Det är istället materialet som är den stora kostnaden för oss, säger företagets vd Magnus Rydell.

Trangia

Av företagets 24 anställda jobbar hela 20 i fabriken.

- Det är där magin sker, där vi skapar alla produkterna. Hjärtat i fabriken är två robotiserade presslinjer. Men många delar tillverkas på samma hantverksmässiga sätt som vi gjort ända från starten 1925.

All försäljning sker genom olika distributörer världen över. Men trots sin starka outdoorprofil säljer faktiskt Trangia inte bara sina produkter till friluftsfolk. I Indonesien och andra delar av Asien är de stora på en helt annan marknad.

- Där används våra kök i vanliga hem, istället för el- eller gasspisar. Det är inte heller ovanligt att skolbarnen använder Trangiakök i sin hemkunskapsundervisning, berättar Magnus Rydell och tillägger:

- Dessutom har Trangias klassiska matlådor i aluminium blivit trendiga i Japan där många unga Instagramprofiler lägger upp klipp där de lagar mat direkt i lådan.

 

Ständig produktutveckling är a och o

Även om Trangiaköket kan framstå som oförändrat genom åren så har det skett många stora förändringar, inte minst med materialet. För Trangia är ständig produktutveckling a och o och då spelar materialet en stor roll. Tunnare, starkare material skapar mer hållbara produkter.

– En del av styrkan i vårt varumärke är att allt Trangia gör ska vara hållbart. Våra kunder kan fortfarande köpa reservdelar till sina 30 år gamla kök. Om du tappar bort en kastrull kan du köpa en ny och den passar fortfarande in med ditt gamla kök, säger Magnus Rydell.

Materialet är främst aluminium i olika kvaliteter samt en del mässing och rostfritt stål. En stor del av detta köper Trangia genom Tibnor.

- Det fungerar väldigt bra. Vi har en lång relation med Tibnor. De har en bred portfölj av bra produkter och leveranserna är alltid snabba.  För vår del underlättar det enormt att bar

- Jag uppskattar även den personliga kontakten vi har med Tibnors personal. De är lyhörda och enkla att ha att göra med. Den servicen är värt jättemycket för oss. Leveransprecisionen är oerhört viktig. Vi kan inte riskera produktionen på grund av materialbrister.a behöva gå till en enda leverantör istället för att kontakta var och en av de utländska materialleverantörer som annars skulle vara alternativet. Det är vi alldeles för små för att göra, säger Magnus Rydell och avslutar:

 

I korthet

 

Trangia

Trangia grundades 1925 i Trångsviken där de än idag ligger kvar. De tillverkar spritkök och matlådor i aluminium. Deras produkter är populära hos friluftsfolk, jägare, barnfamiljer och scouter men används även i vanliga hushåll i Asien. Trangia har 24 anställda och omsätter cirka 50 miljoner kronor.

Utmaning

För familjeföretaget Trangia i jämtländska Trångsviken är materialet A och O när de ska tillverka sina världsberömda stormkök. Aluminium av högsta kvalitet är det viktigaste materialet. Men med endast 24 anställda, varav 20 arbetar med tillverkning i fabriken, finns inga resurser att själva köpa in material från alla de olika leverantörer som finns runtom i världen.

Lösning

Trangia har sedan många år tillbaka anlitat Tibnor som leverantör av det aluminium, mässing och rostfritt stål som produktionen av stormkök, matlådor och andra av företagets produkter kräver. Genom att anlita Tibnor sparar de tid och försäkrar sig om att få de bästa materialen till bra priser och med god service.

 

Vill du veta mer? Kontakta våra experter