5

Kiruna Wagon

Inte ett gram för mycket 

 

De måste vara starka, robusta och kunna lasta maximalt. Men de ska helst inte väga ett gram för mycket. Kiruna Wagon utvecklar nya specialvagnar till gruvindustrin, ett uppdrag som blir möjligt tack vare plåtbearbetning hos Tibnor.

2014 kom en fråga till Kiruna Wagon från EU: ville de vara med och sätta standarden för framtidens europeiska bulklogistik? Nio handplockade företag skulle i ett EU-projekt tillsammans utforma ett toppmodernt logistiksystem till den spanska salttillverkaren Iberpotash, och nu ville man gärna att Kiruna Wagon skulle vara en av dessa.

Svaret var självklart ja. Kiruna Wagon är Nordens ledande företag inom gruvtransport på järnväg och levererar kompletta lösningar för gruvindustrin vad gäller tågtransport av bland annat malm, både över och under jord. 2014 fick de alltså i uppdrag att ta fram en helt ny typ av bulkvagn med tillhörande lossningslösning.

 

Utmaningen

Det är inte helt enkelt.

– De här vagnarna ska kunna transportera salt, men också malm och andra bulkmaterial, berättar Joachim Eresjö, produktspecialist på Tibnor.

– De ska också kunna bli längre och kortare beroende på vad man vill köra och vart.

Kiruna Wagon

 Och de ska helst inte väga ett gram för mycket. Gruvvagnar fraktar tunga saker och måste vara robusta som få andra för att kunna lasta säkert. Men samtidigt vill du ha en så lätt vagn som möjligt för att inte släpa på onödig dödvikt som bara drar energi utan att tillföra något.

Lösningen på de här utmaningarna blev att utveckla en gemensam plattform och på den sätta olika sorters lastbaljor beroende på vilken produkt som skulle fraktas. Kiruna Wagon har dessutom konstruerat större delen av vagnarna i Strenx 960, ett material som dels är mycket starkare, men som framförallt har en hög sträckgräns.

 

Bearbetningen

 Istället för att skaffa allt material och sedan själva göra i ordning det har Kiruna Wagon valt att låta Tibnor stå för all plåtbearbetning.

– På vår anläggning i Finland har vi i flera år hjälpt dem att både skära till, bocka och lasersvetsa deras material så att plåtdetaljerna blir precis som de vill ha dem, och vi har fått förtroendet att göra det även i det här projektet.

Fördelen för Kiruna Wagon är att Tibnor redan har en stor maskinpark med hög kapacitet som snabbt kan få fram stora volymer färdigt material, säger Joachim Eresjö.recis som de vill ha dem, och vi har fått förtroendet att göra det även i det här projektet.

– Skulle de själva investera i den kapaciteten skulle det först och främst bli en väldigt dyr investering, dessutom skulle deras maskiner stå tomma större delen av tiden. Den park vi har kan dessutom tillverka väldigt avancerade, stora och långa detaljer vilket gör att de istället för smådetaljer som de måste sätta ihop får färdiga produkter. Då blir det lättare för dem att hålla deadline och leverera i tid till sina kunder.

 

I korthet

 

Kiruna Wagon

Nordens ledande företag inom gruvtransport på järnväg.

Utmaning

Vagnarna måste vara lätta, robusta och flexibla på samma gång.

Lösning

Tibnor skär, bockar, lasersvetsar och levererar färdiga produkter.

 

Vill du veta mer? Kontakta våra experter