3 september 2019 15:05 CET Digitalisering, Logistik

Så ser framtidens distribution ut

Per Hilletofth, professor i logistik vid Jönköping UniversityMånga fler kanaler, robotar, drönare och andra, helt nya leveranssätt. Men också smarta produkter som kan kommunicera med mottagare och avsändare via ”internet of things”. Det är några delar som ingår, när professorn i logistik, Per Hilletofth, siar om framtidens distribution.

De senaste åren har e-handeln fullkomligt exploderat och idag ser var och en av oss det som en självklarhet att kunna beställa sina varor på nätet, när som helst på dygnet. Lika självklart tycker nog de flesta av oss att det är att kunna välja om man vill hämta ut sin vara hos ett ombud eller få den levererad hem till dörren. I framtiden kommer denna valfrihet vara betydligt större, menar Per Hilletofth, professor i logistik vid Jönköping University.

– Jag tror att framtidens konsumenter kommer kräva mycket större anpassningar av leveranserna. Man vill kunna välja var, när och hur man hämtar eller tar emot sina varor. Just i den här sista delen av distributionsledet, den så kallade ”last mile”, kommer det att ske stora förändringar i framtiden.

Leverans av robot och drönare

Kanske blir det en robot eller en drönare som levererar paketet hemma vid dörren, eller så har distributören en engångskod till din dörr och kan lämna paketet innanför tröskeln inom ett visst tidsspann. Leverans till arbetsplatsen eller till din bil är andra möjliga scenarios. Men det finns utmaningar i de nya kraven.

– En stor utmaning är att få till system och processer som kan erbjuda den valfrihet som kunderna önskar och fortfarande är kostnadseffektiva och miljövänliga. Man måste göra mer men samtidigt påverka miljön mindre. Då krävs det ny, smart teknik, säger Per Hilletofth.

En annan sida av myntet är att företagen i framtiden kommer att behöva se över sina lager.

– Många företag har idag separata distributionsflöden, exempelvis ett för butiker och ett för e-handel. Framöver tror jag att vi kommer se att företag erbjuder ännu fler flöden men att de kommer supportas av gemensamma resurser, till exempel ett gemensamt lager, och att dessa resurser i större utsträckning använder sig av automation och digitalisering för att effektivisera arbetet, säger Per Hilletofth.

Digitaliserade produkter

För automation och digitalisering är hörnstenar i framtidens distribution. Inte minst det som kallas internet of things, det vill säga smarta produkter som, via inkorporerade chip, kan kommunicera med såväl mottagare och avsändare som distributör.

– Jag tror att man kommer bygga in mycket mer teknik i produkterna så att de kan kommunicera. Med ett chip i produkten kan mottagaren inte bara följa exakt var varan är, man kan även se historiken i transporten, spårbarhet, temperatur och en mängd andra saker. Detta gör att man kan erbjuda sina kunder en helt annan detaljrikedom än i dag.

Utökad roll för framtidens distributör

I takt med att traditionella butiker försvinner måste man som leverantör hitta andra sätt att vara nära marknaden. Där har distributören en viktig roll att spela, menar Per Hilletofth.

– Redan idag ser vi att vissa distributörer erbjuder värdeadderande tjänster i form av enklare monteringsarbeten och liknande. Jag tror att detta kan växa i framtiden. Ett tänkbart exempel skulle kunna vara additiv tillverkning, där distributören, som är nära kunden, tar på sig en roll av att exempelvis 3D-printa en produkt åt leverantören och leverera den till kund. Det skulle kunna funka bra för exempelvis reservdelar som har låg volym och höga kostnader, säger Per Hilletofth och fortsätter:

– För att skapa effektiv distribution i framtiden är det viktigt för de produktägande företagen att inte enbart tänka på hur produkten ska se ut och produceras utan även hur den ska levereras till kunden, och att ha detta i åtanke redan vid utvecklingen av produkten och produktionen. För mycket av förutsättningen i att skapa en effektiv försörjningskedja och distribution ligger i hur produkten är beskaffad. Detta kallas ”design för supply chain” och är något till exempel Ikea har varit väldigt duktiga på länge.

Valfrihet är a och o

Nyckeln till framgång i framtidens distribution summerar professorn i logistik så här:

– Jag tror att de företag som kan få till ett välfungerande multikanalsystem, där kunderna får stor valfrihet, och som har ett automatiserat system som klarar av att hantera olika typer av flöden med gemensamma resurser blir vinnarna. Snabbhet, tillgänglighet, närhet och valfrihet är nyckelorden.