13 juni 2019 12:18 CET Bearbetning, Logistik

Effektivare plockning av plåt med ny maskin vid vårt lager- och bearbetningsenhet i Eskilstuna

Plåtplockmaskin, Eskilstuna, TibnorFör vårt sortiment inom rostfritt stål och metaller har Tibnor investerat i en ny plåtplockmaskin vid vår lager- och bearbetningsenhet i Eskilstuna. Med denna maskininvestering ökar vi nu vår kapacitet och effektivitet samt en bättre arbetsmiljö för våra operatörer.

Maskinen som togs i drift i mitten av juni är en plåtplockmaskin som hanterar plåt för vårt sortiment inom rostfritt stål och metaller som exempelvis aluminium, koppar och mässing. Maskinen kan hantera de tre standardformaten som finns i sortimentet som är 3000x1500 mm, 2500x1250 mm, 2000x1000 mm samt tjocklekar från 0,5-10,0 mm. Investeringen innebär att plocket av plåt kommer att ske helt automatiskt.

För att förhindra att fler än en plåt åt gången plockas finns ett verktyg till hjälp som genom mätning kontrollerar antalet plåtar.

– Maskinen blåser in luft mellan plåtarna för att separera dem. Det finns två plockceller som arbetar parallellt, vilket effektiviserar processen då maskinen kan plocka i den ena cellen och operatören kan emballera i den andra. Det innebär att plockningen blir effektivare, säger Susanna Stargård, Produktionstekniker på Tibnor.

En automatiserad process för plock av plåt har flera fördelar. Först och främst finns det en ergonomisk fördel för operatörerna och dessutom finns det mindre risk för åverkan på materialet och därmed mindre kundklagomål. Den rostfria plåten levererades tidigare med pappersmellanlägg. Detta för att inte riskera skador på materialet vid plock.

– I och med den nya investeringen behöver inte enheten i Eskilstuna köpa in buntar med pappersmellanlägg, vilket idag är ett krav från bland annat från laserskärande kunder. Detta medför att vi kan korta ledtiden från order på leverans till kund, speciellt på leveranser av kallvalsad plåt, avslutar Susanna.