28 januari 2019 15:01 CET Plåt, Bearbetning

Ny maskin för plasmaskärning vid Tibnors bearbetningsenhet Sjötullen i Köping

Tibnor fortsätter att investera i maskinparken och denna gång vid vår bearbetningsenhet Sjötullen i Köping. Med denna maskininvestering kan vi effektivisera våra flöden när det kommer till plasmaskärning av plåtkomponenter samtidigt som vi säkerställer kvaliteten.

Maskin plasmaskärning, TibnorMaskinen som togs i drift i augusti 2018 är en plasmaskärmaskin inklusive fasskärning, med automatisk kalibrering samt med ett nytt skärbord.

– Det är en mycket robust anläggning med mycket hög precision som kommer att effektivisera våra flöden och säkerställa kvalité, berättar Emil Karpf, Produktionschef Parts på Tibnors bearbetningsenhet i Sjötullen.

I investeringen ingår även ett nytt helautomatiserat skärbord för ytterligare effektivisering av skärprocessen.

– Den största fördelen är plasmaskärmaskinens unika och patenterade automatiska kalibrering av brännarhuvudet, som gör det möjligt att vid varje ny fasning kalibrera huvudet snabbt och effektivt. Detta gör att vi kan säkerställa kvalitén och även förbättra produktiviteten. Tidigare behövde vi manuellt kalibrera maskinen, vilket vi inte behöver nu. Det sparar enormt mycket tid, avslutar Emil Karpf.

Maskinen kommer att gå i treskift i Sjötullen och producera plåtkompontenter till våra kunder runt om i Norden.

Emil Karpf, Tibnor

Emil Karpf, Produktionschef Parts på Tibnor i Sjötullen/Köping