24 januari 2019 09:40 CET Armering, Bearbetning

Effektivisering av flöde med klipp- och bockningsmaskin i Linköping

Under 2017 investerade Tibnor i en ny maskin för bockning och klippning av armering vid vår bearbetningsenhet i Linköping. Den nya maskinen har möjliggjort för ökad kapacitet och effektivitet och kan på ett bättre sätt möta kundernas behov.

Klipp och bockningsmaskin armering, TibnorMaskinen som togs i drift i början av januari 2017 tillhandahåller moment för klippning och bockning av rakstål och ersatte fyra olika manuella bockningsmaskiner. Maskinen hanterar längderna 12, 16 och 18 meter och för dimensioner från 10 till 28 mm samt med en kapacitet på upp till 8 ton per skift.

– Eftersom denna maskin både klipper och bockar materialet har vi minskat den mindre värdeskapande tiden och effektiviserat flödet, vilket har resulterat i en mycket snabbare genomloppstid. Exempelvis har maskinen åtta olika fack som man laddar med olika dimensioner förklarar Fredrik Strömberg, Produktionschef på Tibnors bearbetningsenhet i Linköping.

Säkerheten i fokus

Utöver dess fördelar för ökad kapacitet och effektivitet medför även den nya maskinen ökad säkerhet för våra operatörer.

– I de gamla maskinerna behövde operatörerna ha händerna nära rörliga delar, vilket medförde risk för klämskador. Denna maskin är mer lättmanövrerad och man slipper lyfta materialet för hand, ett arbete som blir väldigt tungt i längden, säger Fredrik Strömberg.

Fredrik Strömberg, Tibnor

Fredrik Strömberg, Produktionschef Tibnor i Linköping