22 januari 2019 14:37 CET Specialstål, Bearbetning, Rostfritt stål, Aluminium

Ny maskin för ändbearbetning av stång och rör på vår bearbetningsenhet i Eskilstuna

Vi fortsätter att investera i vår maskinpark och denna gång vid vår bearbetningsenhet i Eskilstuna.  Med denna maskininvestering ökar vi nu vår kapacitet och effektivitet och kan bättre möta kundernas behov av ändbearbetning av stång och rör, för material inom specialstål, rostfritt stål och aluminium.

Maskinen som togs i drift i början av oktober 2018 tillhandahåller moment för fasning, centrering och planing av stänger och rör, för längder från 700 till 3500 mm och för dimensioner från 16 till 70 mm.

– Maskinen är mer lättmanövrerad än den tidigare maskinen vi använde, då operatören inte behöver göra lika mycket manuella inställningar säger Roger Edlund, Produktionschef vid Tibnors bearbetningsenhet i Eskilstuna.

Maskin ändbearbetning av stål

– Maskinen är utrustad med två utmatningsbord, som är två separerade säkerhetsceller. Det innebär att operatörerna kan emballera en färdig bunt vid det ena utmatningsbordet, medan maskinen fortsätter att bearbeta material som lämnas vid det andra utmatningsbordet. Detta ger en stor tidsvinst då den gamla maskinen vi använde ofta stod still på grund av materialhanteringen runtom. Utmatningsborden är även utrustade med vågceller, vilket gör att inget extralyft behövs för att väga bunten förklarar Roger Edlund.

Som en del av SSAB, har vi på Tibnor målet att bli det säkraste stålföretaget i världen och nu när vi investerat i en bearbetningsmaskin som utöver dess fördelar för ökad kapacitet och effektivitet , även medför ökad säkerhet för våra operatörer.

– Den största fördelen med maskinen utöver dess hanteringssystem är säkerheten det medför säger Roger Edlund.

– På den gamla ändbearbetningsmaskinen var operatörerna tvungna att vara med och rulla in varje stång i maskinen med hjälp av händerna. Detta medförde risk för framförallt klämskador. Arbetet blir även tungt i längden. I den nya maskinen lägger man in en bunt och sen taktar maskinen själv fram stängerna. Operatörerna behöver inte röra materialet alls i samma utsträckning vilket är i linje med Tibnors långsiktiga säkerhetsmål.