11 juni 2018 11:05 CET

Så firar vi midsommar i Norden

Midsommervisen, bastu och gräddfilsgröt. Om du befinner dig i något av de nordiska länderna den 22 juni i år är chansen stor att du stöter på något av dessa. Midsommar, juhannus och Sankt hans aften. Vi har tagit en titt på hur nordborna firar midsommar.

Sverige
I Sverige infaller alltid midsommarafton på fredagen mellan den 19 och 25 juni. Man reser en midsommarstång, dansar kring den och sjunger om de ”små grodorna”. Som vid många andra högtider ligger ett stor fokus på maten. Traditionsenligt är sill, färskpotatis med dill och jordgubbar typiska rätter på bordet. Midsommardagen är  helgdag men de flesta är lediga även på midsommarafton.

Finland
Juhannus, som midsommarhelgen kallas i Finland, är tre hopslagna högtider – Johannes döparens dag, midsommardagen och finska flaggans dag. Precis som i Sverige sker firandet redan på midsommarafton och de som har möjlighet firar högtiden ute på landet med familj och vänner. Likt den svenska midsommaren ligger stor fokus på färskpotatisen och sillen. Men även jordgubbar, inlagd fisk och grillat är vanliga rätter. Förutom midsommarstången och dansen är midsommarbastu och midsommarbrasa typiskt för firandet i Finland.

Norge
Jonsok, eller Sankt Hans, är det norska namnet på högtiden . Likt de andra nordiska länderna firar även norskarna på aftonen – Sankt Hans aften. En stor skillnad är dock att datumet är fast. Sankt hans aften infaller alltid den 22 juni. Mattraditionerna består av jordgubbar, rømmegrøt och framförallt grillat. Men det är midsommarbrasorna som är det riktigt stora i firandet. Bokstavligen talat. På Ålesund byggdes nämligen världens högsta brasa. Med sina 47,4 meter blev Slinningebålet en stor attraktion förra Sankt Hans. Då Sankt Hans inte är en helgdag ska företag hålla öppet precis som vanligt under dessa dagar.

Danmark
Sankt Hans är namnet på högtiden även i Danmark. Precis som för grannen norröver sker firandet alltid den 22 juni på Sankt Hans aften. Midsommarbrasan är vanlig även här, men innehåller ett oväntat inslag. I Danmark bränner man nämligen häxor, oftast gjorda av papp, på dessa bål. Tal av borgmästare och lokala kändisar förekommer också under kvällen. Det mest typiska för det danska firandet är dock ”Midsommervisen” – ett vanligare namn på sången ”Vi elsker vort land”. Texten och musiken föddes 1885 och har i många år sjungits på Sankt Hans aften i Danmark. Precis som i Norge är Sankt Hans inte röda dagar och all drift ska därför vara oförändrad.